Aller au contenu principal
news

Looprevalidatie Gent - Passionné de course à pied - soutenu par la science

Cette expérience a été réalisée en néerlandais.

Elke beginnende of geoefende loper heeft wel eens een inspanningstest gedaan, of deze misschien al overwogen. Op die manier zie je als loper hoe ver je staat met je basisconditie en krijg je inzicht in je nog verder te ontwikkelen punten inzake looptraining. 
Deze inspanningstest wordt meestal ondersteund door een verdere opvolging en gericht schema op basis van je hartslagzones.

Maar net als loopschoenen van primordiaal belang zijn voor elke loper (het zijn uiteindelijk deze schoenen die je loopstijl moeten ondersteunen en je lichaamsgewicht moeten opvangen), lijkt het toch logisch dat lopers ook hun eigen lichaam en loopstijl even laten analyseren om daar ook efficiënter, makkelijker, sneller, … maar vooral blessurevrij door te gaan lopen.

Bij het TraKKs LAB gaan wij onze klanten ook steeds kort analyseren op basis van de loopstijl en waar nodig enkele tips & tricks geven. Maar een analyse van kop tot teen zal natuurlijk nog meer duidelijkheid en mogelijke verbeterpunten aan het licht brengen.


Om die reden heb ik enkele weken terug aan een biomechanische loopscreening laten onderwerpen bij Jens Declerck van Looprevalidatie Gent
Persoonlijk hecht ik al belang aan core stability training, maar toch merk ik dat, letterlijk, een “oud zeer” vaak terugkomt bij het verhogen van mijn loopvolume richting bepaalde doelen: shin splints! 
Vaak kan dit te maken hebben met verkeerd of niet aangepast schoeisel, maar ook loopstijl en je lichaam op zich spelen hierbij een belangrijke rol. 
Ik nam de proef op de som! 

KLINISCH ONDERZOEK

In eerste instantie neemt Jens ruim de tijd om naar je verhaal te luisteren: je loophistoriek, je doelen, je wensen en je mogelijke klachten. 
Daarna volgt een volledige check-up van je lichaam met aandacht voor verschillen in flexibiliteit van je gewrichten (enkel, voet, knie, heup, bekken, wervelkolom, schouder,…) en het beoordelen van enkele lenigheids- en stabiliteitsoefeningen. Daarenboven worden ook enkele krachtoefeningen gemeten.

LOOPANALYSE: NU IS HET AAN OPTOGAIT

Na het klinisch onderzoek, wordt alles geïnstalleerd voor de loopanalyse. Hier kiest Jens ervoor om veel data te verzamelen, maar je eveneens vanuit verschillende camerastandpunten te filmen gedurende je loopanalyse. Op die kunnen nog meer gegevens verzameld worden en vergeleken worden. Ook het verschil met en zonder schoenen de loopanalyse doen, levert soms heel nuttige informatie en inzichten op.

looprevalidatie_trakks_gent_running_trail
 

Na een aantal loopsessies, worden alle gegevens in één groot en minutieuze datafile verzameld die een schat aan info opleveren. Een belangrijke, en niet te onderschatten, factor is de cadans. 
Daarnaast wordt het geringste verschil tussen links en rechts gemeten in zowel de paslengte, contacttijd, afrol, zwaaifase, … 
Hieronder een aantal gegevens die door het softwareprogramma berekend worden en daarna door Jens geanalyseerd. 

looprevalidatie_trakks_specilaiste_running
.

Want waar een klein verschil in paslengte, wat bij mij het geval was tijdens de test, een impact heeft op je gehele loopefficiëntie, is het daar waar mogelijke blessures zoals shin splints versterkt worden.

EN NU IS HET AAN JOUW

Na de loopanalyse, worden al een aantal persoonlijke en specifieke zaken besproken om je loopefficiëntie te verbeteren, toekomstige blessures te vermijden, je lichaam te versterken. Dit gaat van mobiliteitsoefeningen tot looptechnische oefeningen, afhankelijk van de loopanalyse.

Verder wordt aangeraden om een hertesting te doen na ongeveer 6 weken om te zien of er een verbetering is naar efficiëntie en/of klachten. 
Dit in de veronderstelling dat de voorgestelde oefeningen uitgevoerd worden.

CONCLUSIE

Een betere loper wordt je niet alleen door meer te trainen, sneller te lopen, je hartslagzones te kennen of core stability te doen. 
Je lichaam is zo specifiek dat elk detail een immense impact kan hebben op je lichaam en blessuregevoeligheid. 

Samengevat: een uitgebreide analyse van kop tot teen (reken zeker op 2-2,5 uur) om je eigen lichaam nog beter onder te loep te nemen. 
Dus waarom niet onderzoeken waar mogelijke “pijnpunten” liggen?

Meer info op www.looprevalidatiegent.be

Frederic Coopman