Overslaan en naar de inhoud gaan

Deepl vertaling


Dit nieuwe model biedt een alternatief voor de Speedcross op het meest uitdagende terrein. Met net zoveel grip en agressie, maar met meer comfort.
Door Thibaut Hugé, journalist Belgium Running


In België, vooral in de herfst of winter, kan het speelveld snel veranderen. En vaak erg lastig zijn.

Daar rijst de vraag. Welk schoeisel moet je kiezen voor uitstapjes op de paden als de omstandigheden nat of zelfs drassig zijn?

Tot nu toe verwezen we meestal naar de goede oude Speedcross, waarvan Salomon in 2022 een versie 6 uitbracht om je perfecte grip te garanderen.

Nu is er de Thundercross, een nieuw model in het assortiment van het merk uit Annecy. Het is een mix van de veelzijdigheid van de Sense Ride 5 (en zelfs de Ultra Glide voor een meer gedempte ervaring).

en de grip en agressie van de Speedcross.

Het doel was om grip op de zachtste ondergrond te combineren met comfort en reactievermogen. Een uitdaging die over het algemeen een succes is gebleken.

Zijn grootste troef: grip op zachte ondergrond

Vrij comfortabel tijdens onze eerste test en met een vrij brede voorvoet, zijn het de goed ontworpen, 5mm lange lamellen die onze aandacht trekken als we deze Thundercross voor het eerst ontdekken.

Het is meteen duidelijk dat dit een laars is die je maximale grip wil geven, ongeacht de omstandigheden. Tijdens de test is dat een succes. Zodra de ondergrond los is, is het moeilijk om fouten te maken. Je kunt vol vertrouwen de helling af, waar je bij modellen met minder uitgesproken stijgijzers misschien bang was dat je in de problemen zou komen.

Vergeleken met de Speedcross waarderen we het extra comfort dat deze schoen biedt. Dat komt omdat de nieuwe schuimen (Energy Foam in dit geval) zorgen voor een betere bescherming onder de voeten, terwijl het gewicht laag blijft voor deze maat (305 gram in maat 46 tijdens onze test) en een goede dosis dynamiek.

Dit is echter geen schoen met een dempend neefje. Hij voelt nog steeds vrij hard aan onder de voeten, een beetje zoals de eerste versie van de Ultra Glide, die zorgt voor een goede dosis dynamiek op speels, technisch bosterrein.

De Thundercross heeft geen steenbescherming als zodanig, maar het onderste deel van het bovenwerk biedt voldoende bescherming bij contact met stenen, takken of andere valkuilen. Over het geheel genomen is het bovenwerk echter niet erg ademend. En verwacht niet dat je voeten droog blijven als je in natte gebieden loopt (hoog gras, plassen, etc.).

Vermijd beton

Hoewel hij op zijn gemak is waar anderen uitglijden, is dit model helemaal niet geschikt voor op de weg. Qua demping is het een verbetering ten opzichte van de Speedcross, maar de Thundercross verdraagt weinig harde oppervlakken, waar het gevoel van hardlopen helemaal niet prettig is. Tijdens de korte wegritten die we tijdens deze test maakten, hadden we het gevoel dat we de grond hard raakten, en elke keer waren we blij dat we daarna een zachter stuk vonden. Ook voor trailuitstapjes bij droog weer zouden we voor een ander model kiezen.

Hoewel Salomon hamert op de kwaliteit van de ondersteuning van de schoen, hebben we op dit punt een paar bedenkingen. Lateraal, aan weerszijden van de enkel, hadden we iets meer steun op prijs gesteld om ons zekerder te voelen tijdens lastige stukken zoals trails in de herfst of winter kunnen reserveren. Dit geldt des te meer voor de hoogte van de zool onder de hiel (31 mm).

Dit maakt de Thundercross tot een vrij typisch model, gereserveerd voor gebruik op losse, modderige ondergrond. Dit zijn kwaliteitsschoenen die onmisbaar kunnen blijken in het midden van het winter/herfstseizoen, maar ze zijn niet voorbestemd om het enige paar in je garderobe te zijn.

Als de speelomstandigheden er geschikt voor zijn, denken we dat je deze schoen met een gerust hart mee kunt nemen over korte afstanden om een tijd neer te zetten, maar ook over langere afstanden. Zijn lichtheid en dynamiek zijn troeven als het gaat om het neerzetten van een tijd, terwijl de versterkte demping, hoewel nog steeds hard in vergelijking met andere maximalistische merken, je in staat zou moeten stellen om de afstand te overbruggen. Zijn lage prijs (€140 bij de release), in vergelijking met andere modellen, is ook een argument in zijn voordeel.

We houden van : 

  • Zijn grip op zachte en modderige ondergrondI
  • Zijn dynamiekI
  • Zijn comfort

 

We houden niet van : 

  • Het gedrag op harde oppervlakken
  • Een licht gebrek aan ondersteuning bij de enkels
  • Een bovenwerk dat over het algemeen niet erg ademend is

Technische gegevens in het kort : 

  • Model: Salomon Thundercross

  • Crampons: 5 mm

  • Drop: 4 mm

  • Prijs: 140 euro

  • Gerapporteerd gewicht: 305 gram in 46

  • Duty: zeer losse en modderige ondergrond

eShop